Titel |
presentatie Haags Nota Mobiliteit en MIRT Haaglanden |
organisatie | gemeente Den Haag, Commissie Leefomgeving |
locatie |
Raadzaal, Spui 70, Den Haag |
datum | 10 november 2010 |
tijden | 09:00 uur |
omschrijving |
Voorlopige AGENDA van de openbare vergadering van de commissie Leefomgeving
A. Opening, mededelingen en vaststelling agenda B. Procedurevergadering Aan de orde komen de lijst met ingekomen stukken van de weken 43 en 44 en de termijnplanning (beide worden vrijdag 5 november nagezonden). N.B. Burgers hebben niet de mogelijkheid om in te spreken op de lijst ingekomen stukken en de termijnplanning. C. Rondvraag Rondvragen s.v.p. melden op uiterlijk dinsdag 9 november 2010 vóór 16.00 uur. D. Advieslijst N.v.t. E1. Presentatie Haagse Nota Mobiliteit (HNM). Er is een groot aantal nieuwe leden in de commissie Leefomgeving. Het kennisniveau betreffende verkeerskundige projecten zal daardoor verschillend zijn. Om ervoor te zorgen dat de commissie tijdig en over een gelijkwaardig kennisniveau beschikt, is deze informatieve werkbespreking over de HNM georganiseerd. Zie brief voorzitter d.d. 27 augustus 2010, RIS 173527. De HNM gaat binnenkort de inspraak in. - Het proces tot nu toe. - Verkeer en vervoer in de ontwikkeling van de stad. - Hoofdlijnen van de HNM. - Plan Mer : de milieu-effectrapportage. - Vervolgprocedure.
E2. Presentatie MIRT-verkenning Haaglanden - er ligt geen stuk voor - Sinds 2008 werkt Den Haag samen met Haaglanden, de provincie Zuid-Holland en het Rijk aan de MIRT-verkenning Haaglanden. In de MIRT-verkenning wordt de bereikbaarheid van Haaglanden, in samenhang met de ruimtelijke ontwikkelingen op de langere termijn (2020-2040) beschouwd. In 2009 is de eerste fase afgerond waarin de inventarisatie van mogelijke vraagstukken en de fasering van deze problemen is vastgesteld, op basis van de ambities voor Haaglanden. In 2009 is daarbij een verdere trechtering van de problemen aangebracht. De prioritaire problemen concentreren zich op:
De projectleider van de MIRT-verkenning Haaglanden: Peter Blok zal de achtergronden en de stand van zaken van het project toelichten.
F. Sluiting
De voorzitter van de commissie Leefomgeving,
Arnoud van Doorn
TER INZAGE Indien u over één of meerdere agendapunten meer wilt weten, kunt u de tekst van de stukken, die worden behandeld inzien en (voor zover voorradig) verkrijgen bij het Gemeentelijk ContactCentrum, Spui 70, geopend op maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur, donderdag tot 20.00 uur. Van een groot deel van de openbare stukken kan via Internet en het Zoeksysteem Bestuurlijke Stukken (www.denhaag.nl) worden kennis genomen.
INSPREEKRECHT Iedere burger kan gebruik maken van het zogenoemde inspreekrecht. Dat wil zeggen, dat u direct voor de bespreking van het agendapunt door de commissieleden gedurende ten hoogste vijf minuten kunt inspreken. De inspreekmogelijkheid geldt niet voor concept-verslag, ingekomen stukken, rondvraag, alsmede voorstellen tot het doen van benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen. Direct na afloop van de beschouwingen in eerste termijn van de commissieleden en de reactie door het collegelid kan voor een korte reactie in tweede termijn van het spreekrecht gebruik worden gemaakt. Dit laatste geldt alleen als er inderdaad een behandeling in twee termijnen plaatsvindt. Het spreekrecht in tweede termijn geldt alleen voor degenen die ook in eerste termijn hebben gesproken. U dient zich echter van te voren wel aan te melden als inspreker. Dit kan telefonisch of per e-mail bij het commissiesecretariaat (telefoon 353 2508 of 353 9998, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ) tot vier uur voor aanvang of, indien de vergadering in de ochtend aanvangt, uiterlijk de werkdag daarvoor vóór 16.00 uur onder opgave van uw naam, telefoonnummer en onderwerp waarover u het woord wenst te voeren. U wordt verzocht uw gesproken tekst op papier te zetten en deze na het inspreken aan de secretaris te overhandigen. Voor alle - niet bijgevoegde - stukken geldt dat zij voor derden op aanvraag bij de secretaris verkrijgbaar zijn. |
meer info |
De vergadering is live te volgen en achteraf terug te zien via internet op: |