BOEKHANDEL PAAGMAN OP NETWERKBIJEENKOMST VAN DE ONDERNEMERSSOCIETEIT SCHEVENINGEN: EN ‘DE MOOISTE TOILETTEN IN EEN BOEKHANDEL IN NEDERLAND’
De maandelijkse bijeenkomst van de Ondernemer Sociëteit Scheveningen (OSS) is voor veel ondernemers meer dan alleen maar een ontmoeting met gelijkgestemden. Ook op de netwerkbij-eenkomst van maandag 24 november gaven tal van Scheveningse ondernemers acte de présence in het tot thuishonk gepromoveerde restaurant ‘De Albatros’ aan de haven. De spreker, Fabian Paagman, algemeen directeur van Boek- en Kantoorvakhandel Paagman Den Haag B.V., en het onderwerp ‘Het totaalconcept van Paagman’ (Paagman)  – met een knipoog naar het netwerken van de onderneming en ‘winkel- en klantbeleving’. 
Door Dick van der Toorn 
Paagman bestaat dit jaar 57 jaar en is als boekhandel een begrip in Den Haag en op Scheveningen. Van oudsher een boekhandel, sinds jaar en dag echter tevens kantoorvakhandel, alsmede  muziekhandel en restaurant. De klant wordt bij Paagman een totaalconcept geboden. Fabian Paagman (1976), de derde generatie in het bekende familiebedrijf dat bij menig Scheveninger nog steeds bekend staat onder de naam Boekhandel Paagman op de Frederik Hendriklaan, zwaait sinds 1999 de scepter over de B.V. In samenwerking met zijn zuster, Nadine Paagman werd deze boekhandel de grootste leverancier van schoolboeken in Den Haag en omstreken. Onder hun leiding nam Paagman in Nederland het voortouw in spraakmakende interactieve evenementen met wereldberoemde auteurs en artiesten. Zeker niet vergeten mag worden (oud-) directeur Frank van Maarseveen, de man met het strikje en misschien een van de laatste boekhandelaren van de oude stempel, die mede bepalend is geweest voor de groei en de uitstraling van boekhandel Paagman. Als bestuurslid van de ‘Vereniging Vrienden van Den Haag’ zorgt hij thans met zijn inbreng, enorme belezenheid en brede kennis voor de balans tussen behoud en vernieuwing in Den Haag. Ooit was Den Haag de Nederlandse (Hollandse) boekhandelstad met tientallen min of meer gespecialiseerde boekhandels en een grote Haagse boekenmarkt. Ook Scheveningen kende een aantal gespecialiseerde boekhandels, waarvan nog over zijn Boekhandel Scheveningen in de Keizerstraat, Christelijke Boekhandel Pronk in de A. Duyckstraat en Kantoorboekhandel De Vulpen. Volgens Fabian komt de klant altijd op de eerste plaats en is het in deze tijd noodzaak je te onderscheiden middels kwaliteit. Derhalve is het voor Paagman belangrijk om zich bezig te houden met de beleving van de klant in de winkel. ‘Zeven dagen per week geopend, 150 zitplaatsen in het café-restaurant, en de mooiste toiletten van de boekwinkels in Nederland, met op Koninginnedag meer dan 1500 bezoekers, een investering die geld oplevert: kortom een totaalconcept’; aldus Fabian. Tot slot van de interessante en leerzame avond was de wijze les van Fabian voor de aanwezige ondernemers: ‘onderneem, probeer grenzen te verleggen en creëer daarmee ongekende winkelbeleving en daarmee weer onderscheidend vermogen’.    Ondernemers Sociëteit ScheveningenDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.www.ondernemers-societeit-scheveningen.nl